· Sebastià Sagreras: “La regulació d’autoritzacions dels VTC és indispensable per a evitar un allau de noves llicències d’aquest tipus de vehicles a Balears”
Els grups parlamentaris del Partit Popular i Vox han presentat sis esmenes a la Proposició de llei en tramitació parlamentària relativa al sector del taxi i els vehicles de turisme amb conductor (VTC) que tenen com a objectiu millorar el servei de taxi i la seva competitivitat, garantint el servei en totes les zones i en totes les franges horàries, i regular les autoritzacions dels VTC, des del respecte a la llibertat d’empresa i amb unes limitacions. “La regulació d’autoritzacions dels VTC és indispensable per a evitar un allau de noves llicències d’aquest tipus de vehicles a les Illes Balears” ha explicat el portaveu dels populars a la Cambra balear, Sebastià Sagreras, i ha recordat que “durant el 2023, davant la possibilitat de canvis legislatius derivada de les diverses sentències judicials al respecte, s’han presentat més de 10.000 sol·licituds de noves autoritzacions de VTC”.
Les esmenes recullen les propostes que ha treballat el Govern de les Illes Balears els darrers mesos, des de la Conselleria d’Habitatge, Territori i Mobilitat, en permanent negociació amb els sectors del taxi i de VTC, en relació a la modificació de la Llei 4/2014 de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears. Entre les novetats que s’incorporen, “es proposa regular la creació de les Àrees de Prestació Conjunta entre diversos municipis, per tal de contribuir a un ús més eficient del taxi i millorar el servei a la ciutadania; i una suspensió temporal d’atorgament de noves llicències de taxi i de VTC -fins a que s’aprovi un decret que estableixi els criteris per a la seva concessió- en base a l’estudi que considera suficients les autoritzacions ordinàries de taxi i VTC per donar servei a la població en temporada Baixa”.
Així, quant al sector del taxi, les propostes per a millorar la seva competitivitat inclouen mesures per flexibilitzar i modernitzar el servei, com augmentar la capacitat fins a nou places; permetre la possibilitat, mitjançant desplegament reglamentari, d’establir recorreguts a un preu tancat; i de fer viatges compartits mitjançant la contractació per plaça; augmentar el nombre de llicències per titular de taxi a un màxim de quatre; i establir la possibilitat, mitjançat desplegament reglamentari, de regular la utilització de noves aplicacions tecnològiques.
En relació amb la creació de les Àrees de Prestació Conjunta entre diversos municipis d’una mateixa illa, “es planteja aquesta mesura per unificar criteris i tarifes per a tots els taxis dels municipis adherits a l’àrea i per evitar que es facin recorreguts en buit, per exemple en el trajecte de tornada d’un servei a un altre municipi”. Per a la constitució d’aquestes àrees territorials de prestació conjunta, es proposa que requereixin de l’acord de dos terceres parts dels municipis i que aquestes representin un 75% de la població de cada àrea.
Pel que fa a noves llicències ordinàries de taxi i de VTC, es proposa una suspensió temporal del seu atorgament fins a l’aprovació del decret que estableixi els criteris objectius per a concedir noves autoritzacions, basats en la millora de la qualitat de l’aire, la gestió del transport, del trànsit i de l’espai públic. Per a l’aprovació del decret, es preveu un termini de sis mesos; i es proposa que, “mentre no s’hagi aprovat el decret, per cobrir les necessitats de la temporada alta, es podran atorgar noves autoritzacions temporals, de taxi i de VTC, amb un informe justificatiu”, ha exposat Sageras i ha afegit que “aquestes llicències temporals tendran un període de vigència de fins a quatre anys per tal de fer front a l’augment de necessitat del servei durant la temporada alta”.
En relació amb els VTC, es preveu que els serveis d’arrendament d’aquest tipus de vehicles s’hagin d’iniciar en el territori de l’illa on es trobi domiciliada l’autorització i es proposa una disposició transitòria per la qual les autoritzacions existents a l’entrada en vigor d’aquesta llei podran continuar prestant servei a tot el territori de la Comunitat Autònoma durant un període de quatre anys. Així mateix, es planteja que si es considera necessari per atendre la demanda de mobilitat, mitjançant decret es podran establir els terminis, condicions i procediment pel canvi de domicili de les autoritzacions vigents que així ho sol·licitin a l’entrada en vigor d’aquesta llei.
Compartir artículo
