· La proposició de llei modifica la Llei de Ports per a equiparar els terminis màxims a la llei nacional i introdueix criteris socials i esportius en els concursos públics
· El text també preveu la simplificació de diversos tràmits, com les actuacions menors en sòl portuari o la retirada d'embarcacions abandonades
Dijous, 31 de juliol de 2025.- El PP Balears i el grup parlamentari Vox Baleares han registrat avui al Parlament de les Illes Balears una Proposició de Llei conjunta, consensuada entre tots dos partits, per a modificar la Llei de Ports de les Illes Balears, amb l'objectiu d'ampliar els terminis de les concessions administratives fins als màxims permesos per la legislació nacional, la qual cosa aportarà major seguretat jurídica i facilitarà les inversions necessàries en modernització i sostenibilitat. A més, s'incorporen criteris socials i esportius en la valoració dels concursos públics.
El text també preveu la simplificació de diversos tràmits administratius — com les actuacions menors en sòl portuari o la retirada d'embarcacions abandonades— i l'adaptació dels usos portuaris a la normativa estatal. Així mateix, s'introdueix una modificació de la Llei 11/1998, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma, per a
establir límits legals a les revisions de cànons, afavorint un entorn més estable i previsible per als concessionaris.
La iniciativa parteix d'una proposta de l'Associació de Clubs Nàutics de les Balears, que en els darrers mesos ha mantingut reunions amb els diferents partits polítics amb representació al Parlament. Totes dues formacions han recollit aquesta inquietud i l'han traslladat a l'àmbit legislatiu, amb la finalitat d'adaptar el marc normatiu balear a la legislació estatal i a la d'altres comunitats autònomes que ja han avançat en aquesta línia.
Els clubs nàutics de les Balears —24 en total, amb uns 12.000 socis i més de 8.500 amarraments— són entitats sense ànim de lucre que desenvolupen una intensa labor social i esportiva, amb impacte directe en la formació d'esportistes d'elit, l'organització de regates internacionals i el foment de valors vinculats a la mar i la sostenibilitat, i amb un gran arrelament social. La proposició de llei presentada reconeix aquesta contribució amb mesures que els permetran continuar invertint i modernitzant les seves instal·lacions.
D'altra banda, la reforma no oblida a la resta del sector nàutic, incloent-hi les marines esportives privades, que podran també acollir-se a millores concessionals quan escometin inversions rellevants en eficiència energètica, digitalització, productivitat, sostenibilitat o protecció ambiental. La proposta posa el focus en la nàutica esportiva i d'esbarjo, i en el paper estratègic que exerceixen els clubs nàutics i les marines esportives a l'economia, tant en termes de generació d'ocupació com en la promoció d'activitats socials, culturals i mediambientals.
En conjunt, es tracta d'una aposta decidida per a consolidar un model portuari competitiu, modern i equilibrat, que combini rendibilitat econòmica amb compromís social i mediambiental.
Compartir artículo


