“Incomprensible i alarmant el succeït durant la terrible dana d'octubre en el Centre de Control Aeri de Balears”, així s'ha expressat el senador balear i portaveu d'Insularitat del Grup Popular, Cristóbal Marqués, qui ha anunciat que es demanaran explicacions al Govern perquè doni compte d'això al Senat atesa la gravetat de la situació, també denunciada pel cap de Seguretat Aèria i el director d'Operacions.
En aquest sentit, el parlamentari ha avisat que “malgrat les alertes rebudes en el sistema d'avisos de navegació aèria de ENAIRE dels dies 27 i 28 de l'arribada d'una forta dana, l'empresa pública va decidir no cobrir la plaça de TCA (Tècnic de Control d'Afluència) que estava de baixa, tot i tenir personal disponible, simplement per no pagar hores extres”.
Aquest fet ha estat denunciat pel portaveu en una pregunta registrada al Senat el dilluns: “Durant dos dies d'extrema gravetat, ENAIRE va decidir retallar personal i que les tasques de coordinació de trànsit aeri es gestionassin des de Madrid, què hagués passat si es desvien més vols a Balears o si la dana hagués afectat més intensament a les illes?”.
“Justament la unitat de Control de Fluxos Aeris està dividida i repartida en les cinc regions aèries, perquè estan especialitzats en l'espai aeri de cada zona. ENAIRE té centres de control (ACC) des dels quals es presta aquest servei a Madrid, Barcelona, Sevilla, Palma i Gran Canària”, ha explicat.
“És més, tenim constància que la Direcció de Balears va demanar autorització a Madrid per pagar hores extres a través d'un COS (Comissió Obligatòria de Servei), fet que va ser denegat”, ha afirmat Marquès.
Per aquest motiu, el Partit Popular ha presentat una bateria de preguntes i sol·licitat explicacions a ENAIRE: “això no pot tornar a succeir i volem saber qui va denegar el pagament d'hores extres i per quin motiu, a més de si aquest fet s'ha repetit a Balears o en altres zones. AENA ha de prioritzar la seguretat aèria, a més, és una empresa amb importants beneficis”.
“És incomprensible que ENAIRE, coneixent amb l'antelació suficient la situació meteorològica prevista per als dies 28 i 29, amb múltiples informes alertant sobre fenòmens meteorològics adversos en l'àrea Mediterrània, molt importants per a la navegació aèria, simplement, no es volgués pagar hores extres al personal de Control Aeri”, ha afegit.
Marquès ha qualificat de “preocupant” la deriva d'AENA, sobretot en “algunes àrees com Balears, veiem com s'experimenta amb torres de control com la de Menorca, o s'escatima amb falta de personal en llocs clau de totes les illes, tot això, malgrat ser aeroports molt rendibles. Que la seguretat no sigui una prioritat, més durant temporals, és una cosa alarmant que s'ha d'explicar”.
Compartir artículo
